Rotator zdjęć

Główna treść strony 2019 rok

Działalność Ref. Zarządzania Kryzysowego Obrony Cywilnej i Bezpieczeństwa w 2018r.

Referat Zarządzania Kryzysowego, Obrony Cywilnej i Bezpieczeństwa jest najliczniejsza komórką Urzędu Miasta i Gminy w Serocku – w jej skład wchodzi 14 osób.  Zakres działania referatu jest niezwykle szeroki – od zagadnień zarządzania kryzysowego, obrony cywilnej, ochrony przeciwpożarowej, spraw wojskowych po inne sprawy wpisujące się w szeroko rozumiane pojęcie bezpieczeństwa. Na podstawie zarządzenia Burmistrza Miasta i Gminy Serock nr 60/B/2016 z dnia 31 maja 2016 r. częścią Referatu jest Straż Miejska, co dodatkowo powiększa obszar zadań komórki.

W zakresie regulaminowej działalności referat ZKOC wydał w minionym roku 49 decyzji administracyjnych. 43 decyzje dotyczyły nałożenia obowiązku lub zmiany wcześniej wydanych decyzji w sprawie świadczeń na rzecz obrony – zarówno osobistych (polegających na wykonywaniu różnego rodzaju prac doraźnych na rzecz przygotowania obrony państwa albo zwalczania klęsk żywiołowych i likwidacji ich skutków) jak i rzeczowych (te z kolei polegają na oddaniu do używania posiadanych nieruchomości i rzeczy ruchomych na cele przygotowania obrony Państwa). Dwa postępowania w sprawie świadczeń na rzecz obrony zostały umorzone.

Referat Zarządzania Kryzysowego, Obrony Cywilnej i Bezpieczeństwa odpowiedzialny jest także za stan ochrony przeciwpożarowej na terenie Miasta i Gminy Serock, w szczególność zaś za utrzymanie gotowości bojowej funkcjonujących na terenie gminy jednostek Ochotniczych Straży Pożarnych. Do największych osiągnięć w tym zakresie w minionym roku należy zaliczyć zakup nowego samochodu ratowniczo gaśniczego dla Ochotniczej Straży Pożarnej w Woli Kiełpińskiej, którego wartość wynosi 753 375,00 zł. Na zakup pojazdu pozyskano środki z Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej, Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie oraz Samorządu Województwa Mazowieckiego. Wkład własny gminy wynosił 161 687,50 zł.

Referat pozyskał także środki z Funduszu Pomocy Pokrzywdzonym oraz Pomocy Postpenitencjarnej – Funduszu Sprawiedliwości w wysokości 37 581,39 zł, które zostały przeznaczone na zakup specjalistycznego sprzętu wykorzystywanego przez strażaków ochotników w trakcie prowadzonych działań. Ze środków przyznanej dotacji dokonano zakupu między innymi: defibrylatora, pił ratowniczych, parawanu do osłony miejsca wypadku czy też masztu oświetleniowego.

Łącznie na cele ochrony przeciwpożarowej na terenie Miasta i Gminy Serock przeznaczono w 2018 r. środki finansowe w wysokości 623 862,36 zł.      

Podsumowanie roku 2018  - Straż Miejska w Serocku

Straż Miejska w Serocku funkcjonuje w systemie dwuzmianowym. Każdego dnia strażnicy reagują na każde zgłoszenie obywateli, starając się pomóc, rozwiązać problem, usunąć usterkę, uruchomić pojazd, wezwać pomoc innych służb. Straż Miejska funkcjonuje w oparciu o ustawę z dnia 29 sierpnia 1997 r. o strażach gminnych, która określa zadania i obowiązki formacji. Poszczególne zadania wykonywane na rzecz społeczności lokalnej różnią się jednak w zależności od pory roku.

Okres zimowy przynosi warunki pogodowe powodujące wiele utrudnień i niebezpieczeństw dla mieszkańców. Strażnicy w tym okresie najczęściej podejmują działania w związku z:

  • problemami z uruchomieniem auta, z powodu rozładowanego akumulatora – w 2018 r. funkcjonariusze serockiej SM 46 razy pomagali uruchomić samochód przy pomocy posiadanego urządzenia rozruchowego;
  • śliskimi, nieodśnieżonymi chodnikami, parkingami, placami zabaw czy też soplami lodu zwisającymi z dachów - strażnicy obligują zarządcę, administratora lub właściciela obiektu do wykonania obowiązków wynikających z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach;
  • zadymieniem – niestety nie wszystkie budynki w naszym mieście posiadają ekologiczne piece grzewcze. Większość z funkcjonujących na terenie gminy jest przestarzałych, co skutkuje wieloma zgłoszeniami od mieszkańców dotyczących zadymienia.
    W minionym roku Strażnicy Straży Miejskiej w Serocku otrzymali 138 zgłoszeń tego typu, w wyniku których poddano kontroli 156 pieców. Nie zawsze stwierdzenie faktu zadymienia daje podstawę do ukarania, dla tego też Straż Miejska podjęła działania ze specjalistycznym laboratorium Centrum Badań Środowiska „Sorbchem”
    w Rudzie Śląskiej, gdzie w pierwszym etapie wszyscy strażnicy zostaną przeszkoleni przez specjalistów tego laboratorium w kwestii prawidłowego pobierania materiału dowodowego i zarządzania badań. W przypadku kontroli pieca, przeszkolony
    i upoważniony strażnik będzie mógł zabezpieczyć popiół z paleniska, wysłać go do badań gdzie eksperci  określą skład chemiczny spalonego materiału oraz procentową szkodliwość dla środowiska. Taka opinia stanowić będzie niepodważalny dowód
    w sprawie.

W sezonie letnim, a zwłaszcza w okresie wakacji na terenie Miasta i Gminy Serock nasila się problem zaśmiecania. Związane jest to z turystycznym charakterem gminy. W roku 2018 funkcjonariusze podejmowali 57-krotnie interwencje związane z zaśmiecaniem.

Szczególnym problemem, nasilającym się zwłaszcza w końcowym okresie wakacji jest kwestia porzuconych psów. W 2018 r. seroccy strażnicy przeprowadzili 299 interwencji związanych z czworonogami. W większości przypadków podejmowane działania skutkowały ustaleniem właściciela. Jednakże 52 psy zostały odłowione, z czego 43 trafiły do ponownej adopcji, a 9 czworonogów skierowano do schroniska dla bezdomnych zwierząt.

Często też błąkające się zwierzęta są ofiarami zdarzeń drogowych, ginąc pod kołami samochodów. Problem dotyczy zarówno zwierząt domowych jak i dziko żyjących. W 2018 r. wzywani byliśmy do potrąconych zwierząt 31 razy.

W sumie funkcjonariusze Straży Miejskiej na terenie miasta i gminy Serock w 2018 r. przeprowadzili ponad 2200 interwencji. W 2203 przypadkach w stosunku do sprawców zastosowano środki oddziaływania wychowawczego w postaci pouczenia, zwrócenia uwagi, wskazania właściwego postepowania. Nałożono również 142 mandaty karne na kwotę 15 550,00 zł. Zestawienie to świadczy o tym, że nasi strażnicy stawiają oddziaływanie wychowawcze ponad nakładaniem grzywien w postępowaniu mandatowym.

            Strażnicy Miejscy podejmowali także inne interwencje związane m.in. :

  • zakłóceniem spokoju i ciszy nocnej mieszkańców (78 interwencji);
  • interwencje drogowe, związane w szczególności z niewłaściwym parkowaniem aut (128 interwencji);
  • awariami urządzeń technicznych na terenie miasta i gminy (58 interwencji);
  • nietrzeźwymi osobami (75 interwencji).

Straż Miejska w Serocku brała aktywny udział w zabezpieczeniach wszystkich imprez
i uroczystości organizowanych na terenie Miasta i Gminy Serock – zarówno świeckich, jak
i tych o charakterze sakralnym.

Straż Miejska odpowiada także za obsługę systemu monitoringu wizyjnego, który
w minionym 2018 r. został dodatkowo rozbudowany i zmodernizowany. Rozszerzono obszar monitorowany za sprawą zakupu nowoczesnych kamer, umożliwiających obserwację otoczenia w wysokiej jakości, co znacząco ułatwia wykonywanie ustawowych obowiązków.

Straż Miejska w Serocku blisko współpracuje z miejscowym Komisariatem Policji. Organizujemy wspólne służby, wymieniamy informacje, a także wspólnie przeprowadzamy zajęcia dydaktyczne w szkołach, przeznaczone dla najmłodszych mieszkańców naszej gminy. Do tej pory odbyliśmy spotkania z uczniami klas III  Szkoły Podstawowej w Serocku
i Jadwisinie, podczas których udzielaliśmy wskazówek na temat bezpiecznego wypoczynku
w trakcie wakacji, czy też bezpieczeństwa rowerzystów w ruchu drogowym. Dwukrotnie odbyliśmy spotkania z przedszkolakami w Woli Kiełpińskiej, przeprowadziliśmy zajęcia teoretyczne i praktyczne w temacie bezpiecznego przejścia przez jezdnie Za każdym razem wręczamy dzieciom upominki, zwiększające ich bezpieczeństwo w ruchu drogowym: opaski
i kamizelki odblaskowe, a także przeznaczone dla dzieci materiały edukacyjne dotyczące bezpieczeństwa.

  • autor: Referat Zarządzania Kryzysowego Obrony Cywilnej i Bezpieczeństwa

wstecz